Oblečení, jídlo, boty, dovolená, nábytek, dekorace i elektronika. Na internetu je jednoduše všechno. A když něco nenajdete od českých výrobců a dodavatelů, máte ještě zahraničí. Ať už u nás nebo jinde, celých 59 procent Čechů využívá e-shopy k nákupu prakticky čehokoli.
Více než my ho využívají lidé v Dánsku (84 procent), Velké Británii (83 procent) a Nizozemí (80 procent). Zajisté také patříte mezi uživatele, kteří si rádi nakoupí z pohodlí domova. Jak to ale dělat na zahraničních webech bezpečně tak, abyste nepřišli o peníze či zboží?
Tipy pro bezpečnou objednávku
Stejně jako u tuzemských podnikatelů, je dobré si je před nákupem prověřit. Udělat to můžete několika způsoby. Jednou z nich jsou recenze od jiných klientů, kteří s dodavatelem mají osobní zkušenosti. Na vyhledávači si snadno zjistíte i další informace o prodejci. Jeho celé jméno, obchodní registrační číslo, historie podniku a podobně.
Budoucí poplatky
Před dokončením objednávky věnujte chvilku také obchodním podmínkám. Jen díky tomu nebudete v budoucnosti nemile překvapeni. Někdy se totiž můžete nechtěně upsat k placení nesmyslných poplatků za dopravu, clo a další.
Storno podmínky
Pamatujte, že ve všech zemích EU máte 14 dnů na odstoupení od smlouvy, a to bez udání důvodu. Reklamovat zboží můžete také stejně jako u nás, do 24 měsíců od převzetí. V případě, že zaplatíte předem, ale balík nedostanete, máte několik možností.
Jednou z nich je vymáhání přímo na firmě, což může trvat hodně dlouho a stejně peníze nejspíš nedostanete. Jednodušší a rychlejší možností je podání žádosti u vaší banky o reklamaci, tzv. chargeback. Pokud prodejce dokáže, že zboží neodeslal, banka vám pošle zaplacenou částku zpět na bankovní účet.
V případě potíží tedy nezoufejte a obraťte se na banku. O peníze nemusíte přijít, jen si požadovaný produkt budete muset sehnat někde jinde a objednat ho znovu. Základem je ale zjistit si co nejvíc informací, kolik můžete.